„Bicie, czas z tym skończyć” – kampania społeczna Rzecznika Praw Dziecka

Bicie dzieci to wyraz frustracji i braku cierpliwości.  Nie jest  to  ani  dobra,  ani pożądana metoda wychowawcza – przekonuje Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak. W Międzynarodowym Dniu Zapobiegania Przemocy Wobec Dzieci (19 listopada) i w przeddzień Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka  (20  listopada)  rusza kampania społeczna RPD „Bicie, czas z tym skończyć”. Z badań przeprowadzo nych na zlecenie RPD wynika, że ponad połowa Polaków aprobuje uderzanie dziecka, a co trzeci akceptuje bicie dzieci w wychowaniu.

Celem kampanii jest nagłośnienie problemu przemocy wobec dzieci oraz zmiana postaw społecznych, przede wszystkim obniżenie poziomu agresji i aprobaty  dla  stosowania jakichkolwiek form bicia. Jak wynika  z  badań „Przemoc w wychowaniu w opinii społecznej oraz relacji  rodziców”, przeprowadzonych przez agencję TNS Polska w 2015 r. na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka, 58 proc. Polaków wyraża aprobatę klapsów, a 26 proc. uznaje bicie dzieci za skuteczną metodę wychowawczą.


- Ponad połowa Polaków aprobuje uderzanie dziecka – taka informacja zobowiązuje do podjęcia kolejnych intensywnych działań. Kampanią
„Bicie, czas z tym skończyć” chcemy głośno powiedzieć, że lanie i klaps są jedynie wyrazem frustracji i braku cierpliwości, nie właściwą metodą
wychowawczą – podkreśla Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak.

- W Polsce potrzebna jest dalsza szeroka edukacja społeczna o przemocy w wychowaniu i o prawach dziecka. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka wynika, że jedynie co trzeci Polak  wie  o  prawnym zakazie bicia dzieci, zapisanym w polskim prawie w
2010 r. – zwraca uwagę prof. Ewa Jarosz z Uniwersytetu Śląskiego.

Kampania społeczna „Bicie, czas z tym skończyć” jest kolejną przygotowaną przez RPD i odwołującą się do społecznej akceptacji przemocy w wychowaniu. W poprzedniej kampanii, zatytułowanej „Bicie uczy, ale tylko złych rzeczy”, wykorzystano diaboliczny wizerunek Jerzego Radziwiłowicza. Tym razem przekaz  jest bardziej emocjonalny - bohaterką spotu jest starsza pani, która z perspektywy czasu żałuje, że podnosiła rękę na własne dzieci. - Biciem niczego się nie nauczy, strach nie jest sposobem na  wychowanie – przyznaje.
Spot wyreżyserował Jan Komasa, znany z takich filmów jak „Sala Samobójców” czy „Miasto 44”. Kreację  przygotowała  agencja  Telescope.  Spot  wyprodukowała Papaya  Films. Będzie on emitowany na antenach stacji telewizyjnych i radiowych, a także przed seansami kinowymi. W kilku miastach zaplanowano również kampanię outdoor. Wszystkie  informacje  o  kampanii, spot oraz pełne wyniki badań „Przemoc w wychowaniu w opinii społecznej oraz relacji rodziców” dostępne są na stronie internetowej www.niedlabicia.pl.  Akcja będzie promowana również poprzez kanały społecznościowe Rzecznika Praw Dziecka.

„Bicie, czas z  tym skończyć” to kolejna kampania społeczna Rzecznika   Praw Dziecka Marka Michalaka. W ostatnich latach najbardziej rozpoznawalnymi przedsięwzięciami społecznymi były: wspominana „Bicie uczy, ale tylko złych rzeczy”, „Jestem mamy i taty”, „Odwaga ratuje życie” oraz „Reaguj! Masz prawo”.


Więcej informacji:
www.brpd.gov.pl