Sprawdzone i udowodnione! Fakty i mity o kosmetykach dla dzieci

Czy parabeny rzeczywiście są szkodliwe? Czy to prawda, że oliwa z oliwek lub olej kokosowy mogą skutecznie zastąpić krem? Czy obawa przed syntetycznymi składnikami w kosmetykach jest uzasadniona? Czy produkt hipoalergiczny rzeczywiście gwarantuje brak podrażnienia skóry?
Odpowiedzi na te pytania są naukowo uzasadnione,  jednak wiele teorii na rynku powoduje chaos komunikacyjny i często możemy spotkać się z fałszywymi odpowiedziami. Przykładowo mające ostatnio złą reputację  składniki SLS i SLES są bardzo niechętnie wybierane przez konsumentów z powodu domniemanej szkodliwości – jednak to jeden z wielu kosmetycznych mitów. SLS i SLES są całkowicie bezpieczne i zaakceptowane do stosowania w produktach myjących. Znajdziemy je przede wszystkim w kosmetykach spłukiwanych, takich jak żele pod prysznic, szampony, płyny do kąpieli, ale również np. w pastach do zębów. Oczywiście, SLS może mieć działanie drażniące, ale tylko wtedy, gdy jest stosowany jako pojedyncza substancja w wysokich stężeniach i przy długotrwałym kontakcie ze skórą. W kosmetykach pielęgnacyjnych i myjących nigdy nie stosuje się takich układów – jest to niedopuszczalne.

Sprawdzone i udowodnione! Fakty i mity o kosmetykach dla dzieciRodzice małych dzieci często są zagubieni w mnogości rad i ofert, które proponują im producenci. Internet przepełniony jest błędnymi informacjami i często powielanymi mitami, dlatego trudno jest odnaleźć rzetelne i pozbawione marketingu eksperckie rady. Nie pomagają również przemijające mody i medialne obawy o zasadność stosowania niektórych składników – różnego rodzaju konserwantów, emolientów czy parabenów. Należy zwrócić również uwagę na to, że nawet produkty naturalne, takie jak warzywa czy owoce mają w sobie składniki chemiczne. Konserwanty (w tym parabeny) znajdziemy m.in. w marchewce, mango, gruszce.  

Obawy rodziców o wybór odpowiedniej pielęgnacji są jednak uzasadnione – skóra niemowląt zdecydowanie różni się od skóry dorosłego. Jest nawet o 30% cieńsza, ma mniejszą zawartość czynnika nawilżającego, a naskórek zdecydowanie szybciej traci wodę. Z tego powodu w pierwszych miesiącach życia dziecka wymaga ona szczególnej ochrony. 

Sprawdzone i udowodnione! Fakty i mity o kosmetykach dla dzieciFakty i mity o składach produktów dla dzieci

Kosmetyki dla dzieci powinny charakteryzować się przede wszystkim dwoma cechami – bezpieczeństwem i funkcjonalnością. Obecna moda na kosmetyki naturalne neguje m. in. istnienie w nich konserwantów. A przecież są one substancjami przeznaczonymi głównie do hamowania rozwoju drobnoustrojów w produkcie kosmetycznym, zapobiegają psuciu produktu przez mikroorganizmy i zapewniają trwałość produktu. Wiedzę o ich znaczeniu i tajnikach przekaże dr inż. Magdalena Sikora – pracownik naukowy na Politechnice Łódzkiej i Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Jest specjalistką w zakresie surowców i półproduktów kosmetycznych, od lat popularyzującą wiedzą na temat bezpieczeństwa kosmetyków i ich działania.

Choć według przepisów obowiązujących w UE skład kosmetyków INCI (Nomenclature of Cosmetic Ingedriens) jest przedstawiany po łacinie, nawet zwykły użytkownik przy pomocy podstawowej wiedzy może bez problemu przeanalizować produkt, który zamierza kupić.
Przepis na to przedstawi Katarzyna Bosacka – dziennikarka, współautorka książek poradnikowych „Cena urody” i „Jestem mamą” i prowadząca programy telewizyjne, która  przybliży temat etykiet produktów kosmetycznych. Podczas wykładu  „Jak mądrze kupować i nie zwariować, czyli cała prawda na temat kosmetyków” wyjaśni uczestnikom w jaki sposób odnaleźć się w informacyjnym chaosie i samodzielnie poradzić sobie z wyborem kosmetyku przeznaczonego do pielęgnacji skóry dziecka.

Agnieszka Machnio, wieloletnia ekspertka marki JOHNSON'S®  odpowiedzialna za trzy edycje kampanii społeczno-edukacyjnej w formie case study „Historia jednego produktu – tradycja czy innowacja” przedstawi perspektywę producenta kosmetyków. Pokaże pięciostopniowy proces oceny bezpieczeństwa produktów i wymogi, które są brane pod uwagę podczas tworzenia produktów przeznaczonych dla najmłodszej grupy wiekowej w firmie Johnson & Johnson.

Bezpłatne warsztaty „Sprawdzone – udowodnione! czyli cała prawda o kosmetykach dla dzieci” to już trzecia edycja działań społeczno-edukacyjnych JOHNSON'S®  skierowanych do rodziców i położnych. Warsztaty z niezależnymi ekspertami i poruszanie tematów związanych z odpowiednią pielęgnacją noworodków ma na celu zwiększenie świadomości opiekunów najmłodszych, przedstawienie najnowszej wiedzy i integracja środowiska praktyków.  W przygotowaniu kampanii marka od początku stawiała na silne autorytety w poszczególnych dziedzinach. W poprzednich edycjach byli to  m.in. senselierka Marta Siembab, ceniony fizjoterapeuta Paweł Zawitkowski czy psycholożka Marta Żysko-Pałuba. W ciągu dwóch lat udało się przeszkolić ponad 2 000 pracowników ochrony zdrowia oraz rodziców i przeprowadzić ponad 140 autorskich warsztatów, na których eksperci dzielili się swoim doświadczeniem.