Lato na dwóch kółkach
Z danych GUS wynika, że w Polsce na 1000 mieszkańców przypada ok. 300 rowerów. Polacy szybko doganiają średnią unijną (600), ale daleko im jeszcze chociażby do Holendrów (900). Mimo to, aż 15 proc. Polaków jeździ na rowerze, a ponad połowa z nich (64 proc.) traktuje go jako środek komunikacji służący do przemieszczania się. Aż 40 proc. rowerzystów korzysta z roweru przynajmniej kilka razy w tygodniu, a co czwarty robi to kilka razy w miesiącu*. Czy ubezpieczenie na rowerze jest potrzebne? Jak przewozić dziecko zgodnie z przepisami Kodeksu Drogowego? Jak dobrać odblaski? Które z przepisów ruchu drogowego trzeba znać?
Z raportu mfind.pl wynika, że główną przyczyną wypadków wśród rowerzystów (oraz kierowców) jest nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. Rowerzyści nie sygnalizują też manewru skrętu, źle przejeżdżają po przejściach dla pieszych, nie dostosowują prędkości do panujących warunków. Jakich podstawowych zasad przestrzegać, by czuć się bezpiecznie?
OC, gdy wyrządzimy szkodę osobom trzecim
Wybierając się na rower, niezależnie od tego, czy decydujemy się na dłuższy rodzinny wypad, czy krótką wycieczkę, warto pomyśleć o ubezpieczeniu NNW oraz OC w życiu prywatnym. O ile to pierwsze zabezpieczenie jest nam dobrze znane, o drugim myślimy dość rzadko. Wyobraźmy sobie jednak, że podczas wycieczki rowerowej potrąciliśmy przechodnia, zderzyliśmy się z innym rowerzystą lub wjechaliśmy w dzieci bawiące się przy drodze. W wyniku zdarzenia ucierpiały osoby trzecie: mają złamaną rękę lub inne obrażenia ciała, a ich sprzęt sportowy jest zniszczony. To przykłady sytuacji, w których ubezpieczenie OC w życiu prywatnym może uchronić nas od sporych wydatków. Na co jednak zwrócić uwagę? – To ubezpieczający, czyli osoba która wykupuje ubezpieczenie, decyduje o zakresie ochrony w ramach polisy OC, wysokości sumy gwarancyjnej i tym samym o wysokości opłacanej składki. Wybierając ofertę warto pamiętać, że w świecie ubezpieczeń niska składka nie zawsze oznacza, że wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę. Zdarza się, że zbyt niska suma gwarancyjna, ogranicza wysokość odszkodowania wypłacanego przez ubezpieczyciela i może być niewystarczająca do pokrycia wszystkich roszczeń poszkodowanego, np. kosztu zniszczonego sprzętu sportowego. Roszczenia przewyższające sumę gwarancyjną sprawca szkody będzie musiał pokryć z własnych środków finansowych – podkreśla Anna Materny, Dyrektor Biura Ubezpieczeń Detalicznych Gothaer TU S.A.
Na wszelki wypadek
NNW czyli ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków chroni nas, gdy to my ucierpimy w wypadku, złamiemy nogę lub rękę, będziemy poturbowani lub doznamy innego uszczerbku na zdrowiu. – Przy zakupie indywidualnego ubezpieczenia NNW warto zwrócić uwagę na sumę ubezpieczenia. To od jej wysokości zależy bezpośrednio wysokość ustalanych świadczeń. Im suma ubezpieczenia będzie wyższa, tym wyższa będzie wypłata należnego świadczenia – podkreśla Anna Materny. – Decydując się na ubezpieczenie warto sprawdzić również jego zakres. Ochrona obejmuje następstwa nieszczęśliwych wypadków polegające na uszkodzeniu ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci – podkreśla Anna Materny z Gothaer TU SA.
Warto pamiętać, że ubezpieczyciel wypłaca świadczenia z tytułu uszczerbku na zdrowiu, który pozostał po zakończonym leczeniu, ale często również pokrywa koszty wizyt lekarskich, zabiegów ambulatoryjnych, operacji, zakupu lekarstw opatrunków, czy rehabilitacji.
Jak bezpiecznie przewozić dziecko?
Jeśli wybieramy się na wycieczkę z dzieckiem musimy pamiętać o jego bezpieczeństwie i wymaganych zabezpieczeniach. Przepisy Kodeksu Drogowego jasno i konkretnie regulują sposoby przewożenia dzieci na rowerze. Dzieci do lat 7 możemy przewozić na dwa sposoby. Albo na rowerze w specjalnym foteliku, albo w specjalnej przyczepce, którą mocujemy z tyłu roweru. Warto zaznaczyć jednak, że długość roweru z przyczepką nie może przekraczać 4 metrów i można się nim poruszać tylko na ścieżce rowerowej lub jezdni. Jazda po chodniku z taką przyczepką jest zabroniona. Dzieci poniżej dziesiątego roku życia mogą samodzielnie poruszać się na rowerze, ale tylko pod opieką osoby dorosłej.
W przypadku jednodniowej wycieczki rowerowej, najwygodniejszym rozwiązaniem będzie fotelik. Tutaj wyróżniamy trzy typy fotelików, klasyfikowanych według sposobu montażu. Najlepszy dla malutkich dzieci, ważących do 15 kg jest fotelik montowany przy kierownicy. Stosując ten typ fotelika warto dokupić również przednią szybę, która będzie chronić dziecko przed silnym wiatrem i owadami. Fotelik montowany z tyłu przeznaczony jest dla dzieci do 22 kg. Dostępny jest także fotelik pełniący rolę bagażnika – może przewozić dzieci do 35 kg.
Kilka zasad ruchu drogowego
Zasada numer jeden to przede wszystkim ostrożność. Nie powinniśmy stwarzać zagrożenia dla uczestników ruchu i pamiętać o bezpieczeństwie pieszych. Rowerzysta ma obowiązek poruszania się po ścieżce rowerowej. Niestety, nie wszędzie jest taka możliwość. Co wtedy? Według przepisów po chodniku można jeździć tylko jeśli: panują złe warunki atmosferyczne (śnieg, gołoledź, deszcz, mgła, silny wiatr itp.) lub jedziemy z dzieckiem do lat 10. Oprócz tego muszą zostać spełnione 3 warunki: chodnik ma co najmniej 2 metry szerokości, samochody na ulicy mogą się poruszać z prędkością minimum 50 km/h i nie ma oddzielonej drogi dla rowerów (pasa, ścieżki). Pamiętajmy, że w innym wypadku, za poruszanie się rowerem po chodniku grozi mandat.
Trzeba również pamiętać, że miejscami przeznaczonymi do ruchu rowerów są przede wszystkim droga dla rowerów i pas ruchu dla rowerów oraz pobocze. Jeśli brakuje takich miejsc, rowerzysta porusza się po jezdni. W Polsce obowiązuje ruch prawostronny, w związku z czym rowerzysta powinien jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Wykonując jakiś manewr np. skrętu – trzeba go wyraźnie zasygnalizować, najlepiej ze znacznym wyprzedzeniem i dać czas na reakcję lub zachowanie ostrożności innym uczestnikom ruchu.. Co ważne, przekraczając jezdnię rowerzysta zobowiązany jest do zejścia z roweru i przeprowadzenia go.
Dobieramy odblaski
Kolejnym ważnym aspektem bezpieczeństwa jest stosowanie odpowiedniego oświetlenia. Niezależnie od pory dnia i pogody, tylne (czerwone) oświetlenie odblaskowe musi być zamontowane na stałe. Chroni np. w tunelu lub we mgle. Rower powinien być wyposażony w co najmniej jedno światło przednie - białe lub żółte świecące ciągłym, lub migającym (od 2012 roku) światłem.
Jeśli twoja lampa posiada tryb migający, warto go używać ponieważ jest on bardziej energooszczędny. Dodatkowe oświetlenie na rowerze można zamontować na pedałach – powinny mieć kolor żółty oraz kołach – również o barwie żółtej. Jeśli wiesz, że wybrana przez ciebie trasa jest słabo oświetlona, a będziesz poruszał się nocą, koniecznie załóż kamizelkę odblaskową.
* Badanie ARC Rynek i Opinia z lipca 2015 roku